Giulia GTA: legenda powraca na drogi

Dzisiaj w Balocco przedstawiciele międzynarodowej prasy mogli poznać i przetestować Alfę Romeo Giulię GTA oraz jej „ekstremalną”, 2-miejscową odmianę GTAm, stanowiącą hołd dla jednej z legend motoryzacji i kamienia milowego w historii marki, jakim była Giulia GTA z 1965 roku.

Jest to zatem autentyczny powrót do korzeni marki powstałej ponad 111 lat temu, której DNA jest głęboko osadzony w świecie osiągów oraz wyścigów samochodowych. Nowy model reprezentuje wyjątkową umiejętność łączenia w sobie stylu i sportowego, drapieżnego charakteru, jakimi cechują się modele Alfa Romeo. Premiera Giulii GTA mogła odbyć się tylko w jednym miejscu, w atelier Autodelta w Balocco Proving Ground (w prowincji Vercelli we Włoszech), gdzie w latach 60. XX wieku powstała Giulia Sprint GTA, będąca jednym z najbardziej udanych i pożądanych samochodów w historii Alfy Romeo. W tym sugestywnym miejscu o powierzchni 6 km2, powstałym 60 lat temu i obejmującym 27 różnych odcinków toru o łącznej długości 80 km, są opracowywane i testowane wszystkie samochody Alfa Romeo. To właśnie tutaj dziennikarze  przetestowali nowy supersamochód Alfy Romeo, aby następnie docenić jego wszystkie walory podczas przejazdu piękną, panoramiczną trasą biegnącą przez sielskie krajobrazy Vercelli po morenowe wzgórza otaczające Ivreę i jezioro Viverone u podnóża Alp.

 

Podstawowe informacje o nowym modelu

Dzięki szerokiemu zastosowaniu ultralekkich materiałów zredukowano wagę Giulii GTA o około 100 kg (GTAm) w porównaniu do regularnej topowej wersji Quadrifoglio, a przy tym wyposażono ją w potężny silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo o jeszcze większej mocy 540 KM z 510 KM oraz najlepszym w swojej klasie stosunku wagi i mocy, wynoszącym 187 KM/1 litr. GTA imponuje zarówno swoim zachowaniem na torze, jak i osiągami. Za sprawą systemu Launch Control, nowy model przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy.

Inżynierowie Alfa Romeo pracowali nad poprawą aerodynamiki i właściwości jezdnych, ale przede wszystkim nad redukcją masy, kierując się tymi samymi wytycznymi, które obowiązywały dla Giulii GTA z 1965 roku. Aby osiągnąć te cele, wykorzystano w dużej mierze technologię materiałów z włókna węglowego i materiałów kompozytowych. Aerodynamika została specjalnie zaprojektowana, aby zwiększyć siłę docisku. Zawiera ona w sobie wiedzę techniczną, pochodzącą bezpośrednio ze świata Formuły 1, a konkretnie z Sauber Engineering. Należy tutaj wspomnieć o aerodynamicznych wlotach powietrza, nowym tylnym spojlerze regulowanym manualnie w 4 pozycjach w wersji GTAm oraz wysuwanym przednim spoilerze aerodynamicznym (aerosplitter), który w wersji GTAm można dodatkowo wydłużyć nawet o 40 mm, podczas użytkowania samochodu na torze.  Kolejne dedykowane elementy to centralny układ wydechowy firmy Akrapovič, wykonany z tytanu i zintegrowany z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego, oraz 20-calowe felgi aluminiowe z centralną śrubą (po raz pierwszy oferowane w sedanie) zestawione ze specjalnie wybranymi oponami Michelin Pilot Sport Cup 2. Podczas prac w tunelu aerodynamicznym nie ograniczono się do aerodynamicznych dodatków, ale skupiono się również na zoptymalizowaniu podwozia pod kątem aerodynamicznym. Giulia GTA i GTAm korzystają z unikatowego przelotu powietrza pod nadwoziem, który zwiększa docisk tylnych kół do nawierzchni, gwarantując w ten sposób doskonałą przyczepność samochodu przy dużych prędkościach. W szczególności, zastosowane w Giulii GTAm zmiany w nadwoziu pozwalają na wytworzenie trzykrotnie wyższego docisku aerodynamicznego w zestawieniu z Giulią Quadrifoglio, która już poprzednio stanowiła punkt odniesienia w swojej klasie.

 

Modyfikacje wprowadzono również w układzie jezdnym, w porównaniu do wersji Quadrifoglio, zwiększając o 25 mm rozstaw kół przednich i o 50 mm rozstaw kół tylnych, a także opracowano  specjalną konfigurację zawieszenia (podwójne wahacze z przodu i niezależny schemat zawieszenia multilink z tyłu). Modyfikacje w układzie kierowniczym zapewniają większą prędkość na zakrętach oraz poprawę stabilności bez uszczerbku dla komfortu niezależnie od warunków drogowych. Silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo, wykonany w całości z aluminium i generujący moc 510 KM w wersji Quadrifoglio, w Giulii GTA ma 540 KM, dzięki regulacjom i ulepszeniom wprowadzonym przez inżynierów włoskiej marki, którzy zweryfikowali przepływ chodzenia tłoków i design drążków. Zwiększono również cyrkulację powietrza w obwodach chłodzenia silnika i przekładni.

Dla tak ekskluzywnego modelu GTA marka stworzyła szeroką gamę akcesoriów mających na celu podkreślenie wyjątkowych doświadczeń, związanych z tym supersamochodem.  Nowy właściciel auta otrzyma spersonalizowany pakiet powitalny „Experience Pack, zawierający kask w kolorze nadwozia z numerem seryjnym, pokrowiec na samochód Goodwool i dedykowane usługi. Przyszli posiadacze GTAm mogą liczyć również na zestaw odzieży wyścigowej frimy Alpinestars.

 

W Polsce ceny na wersje Giulia GTA i GTAm zaczynają się odpowiednio od 158 000 i 163 500 euro bez podatku VAT.

 

Ponadczasowy, unikalny i funkcjonalny design

Do elementów, które od zawsze wyróżniały modele Alfy Romeo należy z pewnością unikatowy design, oparty na umiejętnym połączeniu formy i funkcji. W istocie styl samochodu musi odpowiadać kanonowi piękna wykraczającemu poza ramy czasowe, zachowując jednocześnie funkcjonalność wspierającą jego możliwości aerodynamiczne i mechaniczne. Dzięki zastosowaniu specjalnych procesów zarówno w nadwoziu, jak i we wnętrzu, zasada ta znajduje doskonałe odzwierciedlenie w Giulii GTA, pozwalając na uwydatnienie odważnego charakteru Quadrifoglio, na którym bazuje.

Nadwozie ma mocno zarysowany przód, wyrażający całą moc wyzwalaną przez silnik, a dzięki nowym, większym wlotom powietrza i elementom aerodynamicznym z włókna węglowego, estetyka pełni jednocześnie określoną i precyzyjną funkcję. Nawet Trilobo (kombinacja scudetto – charakterystycznego centralnego grilla – z dwoma poziomymi wlotami po jego bokach) prezentuje się ekstremalnie i jednocześnie odnosi do pięknej historii marki. O początkach w Formule 1 przypominają z kolei szczeliny na grillu scudetto, mające na celu optymalizację chłodzenia, które przez lata również stały się typowym elementem modeli Alfy Romeo. Aktywny przedni aerodynamiczny spoiler (aerosplitter), umieszczony w dolnej części zderzaka, znajdujący się również w Giulii Quadrifoglio, został przeprojektowany, a w wersji GTAm nawet powiększony. Jest teraz wzdłużnie regulowany o 40 mm, co ma zapewnić idealną harmonię przedniej części samochodu z tylną częścią nadwozia.

Z tyłu, szczególnie w GTAm, honorowe miejsce zajmuje duży spoiler w kształcie skrzydła, który dzięki swojemu aerodynamicznemu profilowi i 4-stopniowej regulacji (niski-wysoki opór powietrza) w środkowej części przyczynia się do dalszej poprawy aerodynamiki. Po bokach, zewnętrzne listwy progowe z włókna węglowego, poszerzone nadkola przednie i elementy z tego samego materiału na nadkolach kół tylnych, podkreślają „size impression” samochodu, oparte na mocy i dynamice. Nowe 20-calowe czarne felgi aluminiowe z pojedynczą centralną nakrętką mocującą, zostały specjalnie zaprojektowane, aby połączyć styl oraz lekkość, poprawiając tym samym właściwości jezdne samochodu: jest to typowe rozwiązanie dla bolidów F1, a unikalne wśród dostępnych na rynku sedanów.

Wnętrze auta jest wyraźnie zainspirowane światem wyścigów. Wyposażenie standardowe obejmuje wykończenia z Alcantary®, począwszy od deski rozdzielczej, paneli drzwi, podsufitki, słupków bocznych i podłokietnika środkowego pomiędzy przednimi fotelami.

Ten szlachetny materiał redukuje powszechnie występujące odbicia światła od deski rozdzielczej oraz innych plastikowych elementów, a użyty na fotelach – działa antypoślizgowo. Alcantara® jest jeszcze szerzej zastosowana w wersji GTAm, w której usunięto tylną kanapę, adaptując tylną część o specyficznym kształcie z licznymi wnękami i wgłębieniami na kask i gaśnicę. Ponadto w tylnej części umieszczono klatkę bezpieczeństwa (roll-bar), a przednie drzwi otwierane są za pomocą tzw. „pull loops" (pasków zamiast klamek) w kolorach dobranych do 6-punktowych pasów bezpieczeństwa firmy Sabelt, będących kolejnym akcentem zainspirowanym ze świata wyścigów. Elementy wykończeniowe z matowego włókna węglowego nadają kabinie wyjątkowe techniczne i estetyczne wyrafinowanie.

Doskonały stosunek masy do mocy

 Sama moc to za mało, aby zapewnić niezwykłe osiągi. Dlatego Giulię GTA i GTAm poddano bardzo szerokim i skrupulatnym pracom nad zredukowaniem masy własnej, co dało imponujące wyniki: udało się ją „odchudzić” o około 100 kg (GTAm), dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów: włókno węglowe na przednim zderzaku i na nadkolach przednich i tylnych oraz w specjalnych sportowych fotelach typu monocoque, Również dach i maska  samochodu oraz wał korbowy wykonano z włókna węglowego. Użyto również aluminium, z którego wykonano silnik, zawieszenie oraz drzwi. Dodatkowo zastosowano materiały kompozytowe, a w przypadku wersji GTAm, tylne szyby wykonano z poliwęglanu w celu dodatkowego zmniejszenia masy. W wyniku połączenia tych działań i zwiększenia mocy do 540 KM, uzyskano doskonałe osiągi. Dzięki systemowi Launch Control przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 3,6 sekundy. W odróżnieniu od GTA, Giulia GTAm oferuje konfigurację 2-miejscową ale ma również homologację dopuszczającą ją do ruchu drogowego. W wersji GTA, przy tej samej mocy silnika, Giulia oferuje pięć miejsc: to prawdziwy supersamochód, który może pomieścić całą rodzinę.